Slaap saboteurs
Slaap Saboteurs
February 19, 2016
in vier wakker na slaap
Wakker en focus vanaf minuut 1
April 13, 2016

over slaap en rust

Vandaag een pleidooi voor een ritme, een cyclus in je lijf en in je leven.
Aandacht voor deze cyclus kan je meer plezier, meer resultaat, meer gezondheid en vooral een betere nachtrust opleveren.

Als yoga-juf heb ik vanzelf aandacht voor natuurlijke ritmes.
We bouwen daarom in iedere les ook een stuk aandacht in voor de meest basale ritmische cyclus: adem.

Ik was zo blij toen een deelneemster gisteren in de yogales vertelde dat ze in de sauna voor het eerst rustig bleef.
Omdat ze had geleerd om in rust te zitten en genieten van … gewoon maar zitten zijn.

Ik leg hierom iets meer uit over een mooie andere cyclus.
Als je in je leven gehoor geeft aan dit ritme, levert je dat veel op!

Je gezondheid, je nachtrust en je werk zullen je bedanken als je aandacht geeft aan… je BRAC

BRAC staat voor Basic Rest & Activity Cycle.
Waarom zou je hier echt meer aandacht aan moeten geven? En hoe doe je dat?

Er zijn de cyclussen, ritmes, die iedereen herkent.
Ze zijn bekend omdat ze bepalend zijn hoe je dingen doet. Je kunt ze niet overrulen.
Slapen – waken.
Hartslag.
Menstruatie.
Adem.

Je merkt verder niet zo heel veel van de vele andere basale ritmes – tot je ze aandacht geeft.
Als je wel eens mediteert maak je contact met het ritme van je adem; aandacht geven aan dat ritme is een pure peace-boost. Ik heb er heel wat irritaties en bijna-ruzies mee losgelaten.
Ook versterk je het contact met je overige ritmes.
Je gaat natuurlijker leven, meer in balans.

BRAC is een lichaamsritme dat voor het eerst is ontdekt in het kader van slaap onderzoek.
Ons bewustzijn fluctueert in 90 minuten periodes, samengesteld uit ongeveer 70 minuten actie (Action)  en 20 minuten herstel (Rest).
Deze vormen de Basic Rest Activity Cycles; BRAC, dus. BRAC gaat dag en nacht door.
Overdag geeft BRAC je iedere 90 minuten een signaal: de aanmaning om rust te nemen.
Als je dit signaal negeert, overrule je een behoefte.
Dit overrulen breekt je op. Je lichaam moet dan iets doen om de rustbehoefte te overwinnen.

Om je rust behoefte te overrulen heb je stoffen nodig die eigenlijk anti-slaap stoffen zijn. Je merkt het ’s nachts, onder andere, doordat je minder goed slaapt. Of je ervaart andere stress verschijnselen.

In het algemeen beuken veel mensen door hun Rest fase heen.
Niet verwonderlijk.
Rust wordt toch gauw verward met luiheid. Actie wordt (in het westen) vaak zo veel hoger gewaardeerd dan reflectie en rust.
Terwijl natuurlijk een welgekozen rustpauze extra energie geeft.
Met rust laadt je op, waardoor de actie fase veel productiever wordt benut.

Je kunt die behoefte, die R-fase, best ontdekken.

Signalen zijn:
o    toegenomen behoefte aan een beetje zoetigheid,
o    behoefte aan een stimulerende drank zoals koffie
o    je bent reflectiever, je wilt een beetje terugtrekken. Je hebt minder energie voor actie.
o    lichamelijke onrust; je lichaam reageert met beweeglijkheid om ‘wakker’ te blijven. Je bent eigenlijk aan rust toe.
Soms heb je gewoon ronduit de gedachte: “He, ik wou dat ik even pauze kon nemen”.
Of: “nu even niet!”.

Gehoor geven aan ‘niks doen’ is zo slecht nog niet.
Integendeel: je doet er energie mee op, je slaapt er beter van, je krijgt meer gedaan, je hebt een relaxed humeur en je vergroot je gezondheid.

Liefs,
Jolanda

Comments are closed.